Hora Sentimental

hora-sentimental.jpg

Om fragmenten van de CD te beluisteren klik rechts op de knop "PopUp mp3 Player".

De titel van de 2e CD van het Charivari trio, is een goed voorbeeld van de muzikale filosofie van violiste Anneke Frankenberg, accordeonist Bart Lelivelt en zanger-contrabassist Gerard Schoren. Een eigen compositie, in de stijl van een Roemeense hora, wordt voorzien van een sentimenteel jasje dat een Argentijnse tangozanger niet zou misstaan.
Opgegroeid in een klein landje en een grote wereld, is dit Hollandse drietal vertrouwd met de muzikale rijkdom van een multiculturele samenleving. In het spoor van de zigeuners vermengen de musici van het Charivari trio volksmuziek uit met name Oost-Europa en Zuid-Amerika met hun eigen achtergrond.
Nieuwe composities worden in oude stijlen geschreven, aan authentieke muziek wordt ingrijpend gesleuteld en traditionele vormen worden omgeploegd en bezaaid met variaties. Bij het Charivari trio blijft niets zoals het oorspronkelijk was, maar wordt alle muziek aan nieuwe tradities blootgesteld.
Zo is voor deze CD als vertrekpunt Oost-Europa gekozen, maar worden uitstapjes naar Zuid-Amerika niet geschuwd.

De Oost-Europese muziek weerspiegelt een cultuur die is samengesteld uit verschillende tradities. Het hart van deze smeltkroes wordt gevormd door de kruising van oosterse en westerse opvattingen. Waar de West-Europese muziek harmonie als uitgangspunt heeft, is de basis van veel Aziatische muziek al eeuwenlang melodie. In Oost-Europa hebben westerse akkoorden en begeleidingsritmes zich vastgeklonken aan oosterse melodieën. De Europese regelmatige maatsoorten zijn onder invloed van de subtielere oosterse ritmiek losgeweekt.
Deze basisingrediënten worden gekruid met lokale specerijen. Zo is in de dansen uit Macedonië de invloed van Turkse muziek waarneembaar, en laat de vloeiende ritmiek van de Roemeense liederen echo's uit India. De zigeunerstijl uit Budapest verraadt nauwe banden met de 19e eeuwse Weense salonmuziek (Latszo Dajo).
Daar voegt het Charivari trio naar eigen smaak nog een aantal bestanddelen aan toe: het syncoperen van de bas naar Latijns-Amerikaans recept (Kerta Manga Dae), de harmonisatie van modale melodieën à la Bartók (Hora Sentimental) en het wisselen van begeleidingen bij een vergelijkbare melodie (Una Noche Solitaria).
De laatste stap in dit proces is het schrijven van nieuwe muziek. Zo schreef Anneke Frankenberg het titelstuk Hora Sentimental en werd een drietal componisten uitgenodigd om Oost-Europese elementen te verwerken in een eigen compositie. De jazzpianist Michiel Braam schreef Baggin' waarin hij, gebruikmakend van een typisch Bulgaarse 11/16 maat, een kader schept voor al even zo typische 'Charivariaties'. Van Joop van Erven, met een tekst van Selma Mutal komt het stuk Una Noche Solitaria waarin een zigeunerviolist en een bolerozanger elkaar ontmoeten in een vervreemdend nachtelijk maanlicht; twee werelden door een oceaan gescheiden gaan vloeiend in elkaar over. En tenslotte Donau, mi raza en rio van Dolf de Kinkelder en tekstdichter Eduardo Rocha waarin de zigeunerzanger (of is het een tangozanger?) mijmert over z'n jeugdjaren aan de oevers van de Donau.

Gastspelers

  • Šefket Useinov (zang)
    begon zijn zangersloopbaan op jonge leeftijd in Mavrovo, Macedonië. In Nederland zong hij o.a. in de orkesten Ranja, Sedenka, Kwarts en Orkest Šefket.
  • Michiel Weidner (cimbaal)
    volgde cimbalonlessen bij verschillende Hongaarse en Roemeense meesters. Hij speelt in het Joustra Kwartet en de Mannen van Kolosvar en werkt met het ASKO en het Schönberg Ensemble. Daarnaast is hij cellist in o.a. Nieuw Sinfoniëtta en Amsterdam Barok.
  • Roelof Rosendal (percussie)
    is gespecialiseerd in muziek uit de Balkan. Hij speelde slagwerk, ud en doedelzak in Calgija en bij het Folkloristisch Danstheater. Tegenwoordig is hij docent slagwerk, geeft improvisatie- en luistercursussen en maakt deel uit van verschillende orkesten.

Titels

  1. Dág madar (Anneke Frankenberg )
    Hora Sentimental (Anneke Frankenberg)
    Larga las penas (A. Soifer / M. Romero / arr. A. Frankenberg)
  2. Gankino horo (trad. Bulgarije)
  3. Una Noche Solitaria (Joop van Erven / Selma Mutal)
  4. Pastirsko kolo (trad. Servië)
    Opa Cupa (trad. Servië)
  5. Baggin' (Michiel Braam)
  6. Cîntec de Ascultare & Cîntec din Malul Mare (trad. Roemenië)
    Sarba (trad. Roemenië Moldavië)
  7. Kerta Mangae Dae (trad. Macedonië, arr. A. Frankenberg)
  8. Cocek (trad. Macedonië)
  9. doina (trad. Roemenië)
    Geamparale (trad. Roemenië)
  10. Donau, mi raza en rio (Dolf de Kinkelder / Eduardo Rocha)
  11. Mai dorulet mai (trad. Roemenië)
  12. Latszo Daijo (trad. Hongarije)
    Nem voltam én életemben (trad. Hongarije)
    Nem ütik a jogászt agyon (Pali Rácz)
    A gyorsvonat (Anneke Frankenberg)
 
  • Nederlands - nl-NL
  • English (United Kingdom)